UPGRADE je blesk z čistého nebe. Scifárna bez velkého marketingu, která bude na špici žánrových filmů pro tento rok. Dobrých akčních science fiction, které by se nebály brutálnějších scén, laškovaly s cyberpunkem a současně odkazovaly ke kořenům žánru v osmdesátkách a devadesátkách, tu moc není.
Leigh Whannell je člověk, který se věnuje hlavně psaní scénářů a v režisérské židli před tímto kouskem zasedl jen jednou. Scénáristicky je však podepsán pod první „Saw“ nebo „Insidious“. Možná i proto je znát, že dokáže velmi úsporně pracovat s prostředky na tvorbu. UPGRADE nebyl příliš drahý (5 milionů dolarů), ale na filmu to není znát.
Příběh nás zavádí do nedaleké budoucnosti, kde se hlavní hrdina Grey trochu vymyká svým přístupem k životu. Rád dělá manuálně rukama, tuní oldschoolová „neautomatická“ auta na zakázku a rád je i řídí. Nepotrpí si na nejnovější technologie. Podivnou shodou náhod je účastníkem nehody automatického auta v odlehlé části města, při které banda teroristů zabije jeho manželku a jeho zmrzačí. Grey následně ochrne a hýbat může jen hlavou. Od jednoho svého zákazníka, který je technologickým géniem, dostává nabídku, že by díky specializovanému čipu nové generace mohl opět chodit. Tento čip se jmenuje STEM, a jakmile mu je integrován do těla, začíná hlavní hrdina zjišťovat, že zdaleka nejde jen o udělátko, které mu pomáhá s propojením hlavy a končetin.
STEM začíná s Greyem mluvit a dokáže po povolení i přebírat vládu nad Greyovým tělem. Ten se samozřejmě vydává za pomstou milující manželky, a pokud dá vládu STEMu, stává se z něj chirurgicky přesný a chladný stroj na zabíjení. V tomto ohledu je tu spousta skvělých nápadů, které autoři v UPGRADU realizovali. Ať už jde o kameru, která v případě, kdy STEM Greye ovládá, funguje úplně stejně jako v akčních hrách, nebo v humoru, který jiskřivě koření vztah umělé inteligence STEMu a člověka, který jej nosí v hlavě.
Filmů jako je UPGRADE je dnes málo. Akční sci-fi, které má potřebnou dynamiku, dostatek brutálních scén i humor a ještě navíc chytrý příběh. Přičíst k dobru musím i to, že ačkoliv odkazuje k dřevní éře žánru, je svým způsobem i originální. To už je dnes téměř ohrožený druh.